Analýza NBS o pripravenosti poisťovní na Solventnosť II

Národná banka Slovenska vypracovala koncom roka 2010 analytický materiál, ktorý vychádza z dotazníka zaslaného poisťovniam pôsobiacim na slovenskom poistnom trhu a venuje sa zmapovaniu súčasného stavu ich pripravenosti na Solventnosť II. Zisťovania sa zúčastnilo všetkých 20 poisťovní, t. j. 6 životných poisťovní, 2 neživotné poisťovne a 12 univerzálnych poisťovní.

Materiál je uverejnený na webovej stránke NBS, možete si ho stiahnuť tu.

Podľa výsledkov analýzy s prípravami na novú reguláciu podľa smernice Solventnosť II začali už všetky poisťovne. V sedemnástich poisťovniach už boli vytvorené projektové tímy.

V súvislosti s prechodom na novú reguláciu poisťovne predovšetkým zisťujú, kde sú nedostatky, nezrovnalosti, veľké rozdiely oproti súčasnému stavu, a ktoré oblasti je potrebné vylepšovať, prípadne je nutné zmeniť. Výsledky analýz sa využívajú pre zosúladenie s novou reguláciou, pričom podľa poisťovní najväčšie úsilie bude potrebné vyvinúť najmä v nasledovných oblastiach:

  • aplikácia modelovacích techník,
  • dokumentácia procesov a
  • úprava IT systémov, najmä v súvislosti s kvalitou a množstvom dát.

Niektoré z poisťovní už začali proces zosúlaďovania s novou reguláciou, napríklad zavádzanie nového systému riadenia rizík, zmena organizačnej štruktúry, postupné zavádzanie interného modelu, upravenie dokumentácie procesov a implementácia nových aktuárskych a databázových softwarov.

K problémovým oblastiam sa vyjadrilo 15 z 20 poisťovní, pričom identifikovali najmä nasledovné problémy:

  • geografická koncentrácia investícií (koncentrácia investícií v SR),
  • zvýšené požiadavky na kvantitu a kvalitu dát (napríklad dáta pre katastrofické riziká, odčlenenie rizík v rámci jednej zmluvy, informácie od tretích strán - detailnejšia štruktúra investičných fondov od správcovských spoločností),
  • IT systémy - modelovacie, účtovné, administratívne,
  • oceňovanie aktív a záväzkov (najmä stochastické modelovanie technických rezerv),
  • potreba zefektívnenia procesov,
  • personálna a finančná náročnosť,
  • aplikácia vlastného posúdenia rizika a solventnosti (ORSA) a
  • výkazníctvo.

Všetky poisťovne, ktoré sú súčasťou poisťovacej skupiny sa zúčastňujú na spoločných stretnutiach, workshopoch a využívajú konzultácie a know-how od materskej spoločnosti. Koordinácia a harmonogram implementácie Solventnosti II sú riadené viac-menej centrálne a v niektorých skupinách sú centralizované aj ďalšie činnosti, napríklad riadenie rizík, aktuárske činnosti a vykazovanie. Podpora skupiny pri príprave a aplikácii Solventnosti II sa javí ako kľúčová pre lokálne poisťovne, nakoľko je viditeľná významná závislosť medzi intenzitou koordinácie zo strany materskej spoločnosti a úrovňou pripravenosti poisťovní, či už po stránke personálnej alebo technickej, na nové regulačné požiadavky.

Náklady súvisiace s implementáciou Solventnosti II zatiaľ nie sú kvantifikované u všetkých poisťovní. Pokiaľ ide o ich štruktúru, náklady sa väčšinou týkajú:

  • IT systémov,
  • výkazníctva,
  • dokumentácie,
  • zvýšenia personálnych kapacít,
  • školení pre zamestnancov a
  • externého poradenstva.

Za najnákladnejšie považujú poisťovne trvalý ročný náklad súvisiaci s rozšírením počtu zamestnancov.